Apa yang anda perlu tahu sebelum perbaharui insuran/takaful kereta anda

Berikut adalah perkara wajib yang ada perlu tahu sebelum memperbaharui insuran/takaful kereta anda.Market value yang terkini

Ini sangat penting kerana market value adalah amaun perlindungan yang menentukan premium anda. Pastikan amaun perlindungan

anda adalah betul untuk mengelakkan perlindungan insuran/takaful anda dibawah ataupun melebihi nilai yang sepatut.

perlindungan dibawah nilai ( undervalue ) akan menyebabkan tuntutan anda tidak akan dibayar penuh oleh syarikat insuran. Perlindungan melebihi

nilai pasaran ( overvalue) akan menyebabkan anda kerugian membayar harga premium yang tinggi. Pihak insuran hanya membayar tuntutan berdasarkan

nilai pasaran ( market value).

 

NCD

Anda perlu memastikan NCD anda. anda boleh memeriksa nilai NCD anda disini.

Kesilapan nilai NCD ketika membuat insuran/takaful anda boleh membuatkan

anda membayar nilai premium yang jauh lebih tinggi dari sepatut.

 

Second Driver

Sila pastikan anda memasukkan nama pemandu kedua ( second driver). Memasukkan nama pemandu kedua ada percuma.

Pastikan pemandu kedua adalah orang yang rapat dengan anda. contohnya seperti isteri , suami atau anak.

Jika kemalangan berlaku dan nama pemandu tidak ada didalam polisi, anda perlu membayar excess wajib sebanyak RM 400

untuk membuat tuntutan.

 

Need free quotation for Takaful and Roadtax  fast

whatsapp us now

click on the link below to whatsapp

   https://api.whatsapp.com/send?phone=60169888472

Apa yang anda perlu tahu sebelum perbaharui insuran/takaful kereta anda

One thought on “Apa yang anda perlu tahu sebelum perbaharui insuran/takaful kereta anda

  • March 15, 2017 at 7:28 am
    Permalink

    Saya merasa diperbodohkan oleh pihak insurance kerana bila berlaku kemalangan sy bertanyakan cara membuat tuntutan. Pihak insurance minta saya sediakan beberapa dokumen dari pihak ketiga utk membuat tuntutan. Bila dimaklumkan pihak ketiga enggan berkerja sama, jawapan pihak insurance “itu bukan tanggungjwb kami utk uruskan dokumen pihak ke tiga”. Apa yg sy difhmkan sy tidak boleh mendapatkan salinan report pihak ketiga tanpa kebenaran bertulis pihak ketiga. Nak tggu selesai kes perbicaraan jawabnya kereta keluar boleh jual kati dah jadi besi buruk. Sepatutnya pihak insurance membantu pelanggan bkn tambah lagi beban pada pelanggan yg sedia ditimpa masalah.

    Reply

Leave a Reply

%d bloggers like this: